Design1_wide.jpg
Design2_wide.jpg
Grafik1_wide.jpg
Programmering1_wide.jpg
Dataspelsutveckling_wide.jpg
Programmering2_wide.jpg

Dataspelsutveckling

Kursen för dig som vill skapa egna dataspel. Lär dig grunder inom design, grafik eller programmering. En praktisk och kreativ kurs där du får utveckla både dig själv och ditt intresse för dataspel.

Information

Kursstart: 2023-08-21  
 
Sista ansökningsdag: 2023-05-01  
Kursens längd: 1-3 år. Max 2 år på samma inriktning.
 
Antagningskrav: Du ska vara minst 18 år. I övrigt krävs inga behörigheter, betyg eller förkunskaper.  

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasial.
Studietakt: Heltid.
Kursen är anpassad för dig med NPF men den är även öppen för dig som inte har funktionsnedsättning.

Känn-Dig-För-kurser 2023:
v13 (27/3-29/3)
v17 (24/4-26/4)
v19 (8/5-10/5)

 
 
 

Sammanfattning

Kursen Dataspelsutveckling har funnits sedan 2009 och är en praktisk och kreativ kurs där du får lära dig grunderna inom design, grafik eller programmering. Kursen innehåller både individuella uppgifter och projekt där du får skapa fungerande dataspel tillsammans med dina kurskamrater. 

På kursen får du stora möjligheter att utvecklas både kunskapsmässigt och som person. Vi har en anpassad lärmiljö för att du ska ha en bra studiesituation både i klassrummet, på internatboendet och på fritiden.

 

Skapat på kursen

2022

2021


Inriktningar

Kursen är indelad i 3 inriktningar: Grafik, Design och Programmering. Dessa motsvarar de yrkesroller som tillsammans behövs för att skapa ett dataspel.

Varje inriktning bildar en egen klass med 16 kursdeltagare och ett eget klassrum. Under året får du lära dig grunderna inom din valda inriktning och du får även skapa fungerande spel tillsammans med deltagare från de andra inriktningarna.

Du väljer inriktning när du ansöker till kursen. Om du läser flera år kan du byta inriktning mellan åren eller gå samma inriktning igen för att fördjupa eller repetera dina kunskaper. Du kan som mest gå 2 år på samma inriktning eller 3 år totalt på kursen.

Läs mer om våra tre inriktningar.

 

Syftet med kursen

Kursen ger praktiska kunskaper och erfarenheter av att skapa dataspel samt möjlighet till personlig utveckling. Du får ett intyg att du har gått kursen. Kursen ger inga behörigheter.

Anledningar att gå kursen kan exempelvis vara:

  • Du vill jobba med dataspelsutveckling och vill få praktiska kunskaper för att underlätta framtida studier på högskola, yrkeshögskola eller vår fortsättningskurs Indie Game Studio.
  • Du vill öka din studiemotivation inför att läsa upp behörigheter på Allmän kurs eller komvux.
  • Du vill testa på dataspelsutveckling och se om det är något för dig.
  • Du vill träna på att bli mer social och lära känna andra med gemensamma intressen.
  • Du vill flytta hemifrån och träna på att bli mer självständig.

Anpassad lärmiljö

Vi erbjuder en lugn, trygg och tillåtande miljö där du blir sedd och accepterad för den du är.
Det är inga prov och du blir inte betygsatt. Fokus läggs istället på att du är deltar i kursaktiviteterna och gör ditt bästa efter dina individuella förutsättningar.

Kursen är anpassad för dig som har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och vi har utgått från specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) råd om hur man skapar en bra studiemiljö. Det är däremot inget krav ha funktionsnedsättning för att gå kursen och vi ser gärna en mångfald bland de sökande.

Det finns assistenter på kursen som kan stötta dig för att få din studiesituation att fungera och det finns även en kurator om du behöver någon att prata med.   


Klassrummet

Varje inriktning (Grafik, Design och Programmering) har sitt eget klassrum där nästan all undervisning sker. 

Du får tillgång till en personlig arbetsplats med en kraftfull speldator och all nödvändig utrustning. Arbetsplatsen har avgränsande skärmväggar för att minska distraktioner. Du får installera både program och spel på datorn som du även har tillgång till utanför lektionstid.

Schemat är enkelt, tydligt och regelbundet med få förändringar. Information ges både muntligt och skriftligt.
Majoriteten av lektionstiden arbetar du med någon praktisk uppgift (själv eller i grupp) och läraren finns tillgänglig i klassrummet för att handleda dig.

Kursdeltagare i klassrummet


Fritiden

Kursens fritidsledare och assistenter anordnar olika fritids- och friskvårdsaktiviteter där du är välkommen att delta. Det är ett bra sätt att både få en mer aktiv fritid och lära känna de andra kursdeltagarna.

Det finns även ett modernt och välutrustat gym där du får träna gratis och en mängd olika utrustning för fritidsaktiviteter som du får låna.

Runtom skolan finns ett större skogsområden med eljusspår för promenader eller löpning. 


Internatet

De flesta av kursens deltagare väljer att bo på skolans internat. När du bor på internatet har du nära till både skolan, fritidsaktiviteter och kurskamrater.

Internatboende är dessutom ett utmärkt sätt att flytta hemifrån och träna på att bli mer självständig. Det finns särskild tid på schemat för att sköta om boendet och kursens assistenter finns tillgängliga för att ge dig råd och stöttning.

Vi erbjuder 2 typer av internatboende: 

  • Enkelrum (ca 23 kvm) med egen dusch och toalett och där du delar vardagsrum, kök och tvättstuga med andra kursdeltagare.
  • Lägenhet (ca 50 kvm) där du endast delar tvättstuga med andra.

Alla boendena är möblerade och har bredbandsuppkoppling. Av allergiskäl är det inte tillåtet att ha djur på internatet.

Läs mer om internatet

 

Kostnader

Själva undervisningen är kostnadsfri men det tillkommer avgifter för boende, lunch, undervisningsmaterial och studieresor.
Klicka här för aktuella prislistor

 

Antagningsprocessen

Du söker till kursen Dataspelsutveckling via ansökningsknappen längst upp på denna sida. Du länkas då till schoolsoft där du behöver skapa ett konto eller logga in om du har ett. Där fyller du i ett ansökningsformulär. En av frågorna i formuläret gäller om du kan delta på en Känn-Dig-För-kurs (KDF) vilket vi starkt rekommenderar. 

KDF är en 3-dagarskurs där du besöker Ädelfors folkhögskola. Du bor på skolan och äter i skolans restaurang och träffar både personal och kursdeltagare. Dessutom får du testa några övningar kopplade till kursens inriktningar och delta i trivselaktiviteter.

Syftet med KDF är dels att ge dig en möjlighet att känna av om kursen är rätt för dig och vilken inriktning du är mest intresserad av (det finns möjlighet att ändra sökt inriktning under KDF). Dessutom ger det personalen en möjlighet att lära känna dig och se hur vi kan skapa en bra studiesituation för dig. 

Vanligtvis finns det 3 KDF-tillfällen under vårterminen. Ca 3 veckor inför varje kurstillfälle skickar vi ut inbjudningar via post till ett 20-tal sökande. Då platserna är begränsade rekommenderar vi att du söker till kursen så tidigt som möjligt för att säkerställa en inbjudan till KDF. Har du inte möjlighet att komma på KDF rekommenderar vi att du istället bokar in ett studiebesök.

På antagningsdagen görs ett urval och därefter kommer alla som sökt kursen Dataspelsutveckling att få ett brev hemskickat där det står om de erbjudits en plats på kursen eller inte. Ett fåtal får beskedet att de blivit reservplacerade och kan komma att kontaktas om någon tackar nej till sin plats.

Om du får erbjudande om en plats på kursen är det viktigt att du svarar och tackar ja eller nej till den.

Om du inte erbjuds en plats så beror det antagligen på att vi ofta har många fler sökande än antalet lediga platser men du är varmt välkommen att söka till kursen igen nästa år. Vi rekommenderar då att du även går en KDF-kurs igen.

 

 

 

 



För mer information

Tveka inte att kontakta någon av oss kursledare.
Vi svarar gärna på dina frågor och kan hjälpa dig att boka in ett studiebesök.