Deltagarna på Indie Game Studio

Deltagarna på Indie Game Studio

Här nedan kan du läsa lite om deltagare som studerar eller har studerat på Indie Game Studio och deras tankar och upplevelser.

Markus Vikmanis

Markus studerade under ett år på Indie Game Studio och hade stort fokus på att söka sig vidare till en yrkeshögskola. Han började på FutureGames 2023 i Stockholm. 

Markus om Indie Game Studio:
"Mitt år i IGS har varit en lärorik upplevelse. Under min tid där utvecklade jag en ökad självständighet och upplevde en mer avslappnad och trivsam atmosfär jämfört med en vanligt klassrumsmiljö, något som liknade en arbetsplats. Jag måste erkänna att jag initialt var osäker på om jag skulle anpassa mig till denna typ av skolmiljö. Men tack vare IGS och vår lärare Jessica, så fick jag hjälpen jag behövde.

Fick mig att våga pröva saker som jag ville göra. Jag arbetade med att förbättra min programmering, skapa prototyper och inkludera dem i mitt portfolio. Vi hade föreläsningar som anpassades till klassens intressen, som ämnen inom ekonomi och insikter från andra utvecklare inom spelindustrin. Om jag hade funderingar eller oro, kunde jag alltid ha 1-till-1 prat med läraren Jessica kring vad min framtid skulle vara. Hon bryr sig om varje elev, för allas bästa och så vi kan utvecklas mer som en person.

Tack vare min tid i IGS lyckades jag bli antagen till FutureGames i Stockholm som programmerare. Mitt arbete på min portfolio och spel prototyper var avgörande att jag kom in till FutureGames. Mitt tips om du väljer IGS, välj ett mål du vill göra och vad du vill få ut. IGS ger dig en miljö där du kan arbeta med vad du vill uppnå. Vilket menas att du är lite självständig vad du arbetar med."

 

Fabian Svensson Röste

Fabian studerade på Indie Game Studio under två år och han fokuserade sin tid på att utveckla sina kunskaper inom design. Innan han började på Indie Game Studio så gick han på kursen i Dataspelsutveckling på Ädelfors folkhögskola och fick kunskaper inom speldesign. Idag studerar Fabian på Playgroundsquad i Falun. 

Fabian om Indie Game Studio:
"Indie Game Studio har varit bland de mest givande studierna jag har gått hittills. Kursen ger eleverna en chans att fokusera på vad som inspirerar och driver dem mest. Tack vare IGS så fick jag chansen att fokusera på min skrivförmåga och fördjupa mig i spelkoncept jag hade tidigare jobbat på fritiden. Läraren och assistenterna är alltid där ifall du behöver feedback, tydligare riktlinjer eller stöd gällande saker utanför klassrummet. Läraren har regelbundna möten där du får hjälp att komma på vart du ska gå härnäst."

 

Lethor Fogelström


Lethor studerar sitt andra år på Indie Game Studio med fokus på att i framtiden jobba som indiespelutvecklare. Hon är igång och skapar sin första prototyp till sitt spel och har redan lagt grunden för sitt företag som jobbas på parallellt med spelskapandet. 

Lethor om Indie Game Studio:
"Jag har lärt mig mycket här under de 2 åren på IGS. Har utvecklat mina kunskaper som spelutvecklare men också som människa. Väldigt fin omgivning och miljö att arbeta i, klassrummet känns mer som ett kontor än ett klassrum. Jag känner att vår lärare Jessica bryr sig väldigt mycket om vår utveckling och framtid. Vi får mycket frihet i det vi vill skapa om det skulle vara ett spelprojekt eller starta eget företag. Kan definitivt rekommendera Indie Game Studio för andra framtida spelutvecklare"

 

Alexander Edelborg

 
2019 började Alexander studera på kursen i Dataspelsutveckling och gick ett år på Indie Game Studio. Hans mål med året på Indie Game Studio var att arbeta med att få mer kunskaper i Unreal och även jobba med att skapa en portfolio. Ett av målen var att börja studera på level design utbildningen på The Game Assembly i Malmö och han la ner mycket tid på sin ansökan under vårterminen. Hösten 2023 började Alexander sin utbildning på The Game Assembly och kunde checka av ett av målen med att studera på Indie Game Studio. 

Alexander om Indie Game Studio:
"IGS [Indie Game Studio] har känts väldigt givande angående spelutveckling och mental hälsa. IGS är också en plats där alla känns motiverade av att skapa spel och lära sig ekonomi inom spel. Känner också att läraren Jessica bryr sig mycket om deltagarna och deras mål. Jag väldigt glad få kunna gå här och träffa folk som verkligen älskar att skapa spel. Det har känns väldigt bra!"

 

Elias Böök
 

Elias studerade på Indie Game Studio under ett år. Hans fokus var att arbeta med sin portfolio och praktisera på ett spelföretag. Han hade praktik på "She Was Such A Good Horse" i Malmö. Under veckorna i Malmö blev Elias allt mer klar med att han ville studera och bo i Malmö. Så hösten 2022 började han studera programmering på The Game Assembly. Innan Elias studerade på Indie Game Studio gick han på Teknikum gymnasiet i Växjö.

Elias om Indie Game Studio:
"IGS har va ett bra paus för att komma på vad jag ville göra med mitt liv och förstå vad jag skulle. Det var också mycket bra att kunna testa att halvt flytta ut och få hjälp om man behövde."

 

Kevin Karlstorp

 
När Kevin började sina studier på kursen i Dataspelsutveckling så hade han inga tidigare kunskaper eller erfarenheter av att skapa spel, bara en stor passion och driv att vilja utvecklas.

Kevin har en bred erfarenhet av spelgrafik, programmering och level design. Han har en eget signum och skapar ofta 3D-modeller och objekt med en sci-fi känsla.

Halo är hans favoritspel och han skapar mer än gärna nya banor och hans banor har blivit nominerade som favoritbanor på Forgehub.

Kevin Karlstop - Om Indie Game Studio
"En av mina favoritdelar med Indie Game Studio är att vi får fokusera på det vi har som mest driv inom, för mig så är det inom grafik, level design och programmering. Våran lärare, Jessica ger oss väldigt mycket support och bra feedback om saker o ting. Jessica är typ som våran coach. Själv har jag utvecklas enormt mycket under dom senaste åren. Från att ha igen kunskap, till att kunna skapa helt egna spel från grunden"

 

Per Sundström


Per har studerat ett år på Indie Game Studio innan han tog klivet ut i arbetslivet. Han jobbar som Unity developer idag och har i och med det checkat av ett av målen som han satte upp i början av läsåret 2021.

Innan Per hade ett år på Indie Game Studio så studerade han på kursen i Dataspelsutveckling med inriktning programmering.

Per om Indie Game Studio:
"Det bästa med Indie Game Studio, enligt mig, är gemenskapen bland deltagarna och även lärarna. På kursen finns det inga krångliga scheman eller lärare som sätter press på deltagarna. Istället finns det en pedagogik och förståelse för deltagarnas behov och beteende, och som deltagare får man även fritt jobba med vad man vill under projekttiderna.

Indie Game Studio är med andra ord ett bra ställe för att utvecklas som person och att bilda sin framtid. Det är heller inte en helt vanlig kurs; idén är att kursen ska vara lite som en vanlig arbetsplats med lite längre studietider än de flesta andra kurserna, och därmed ge deltagarna en liten inblick i hur det är att jobba i verkligheten. Den kunskapen har gjort mig förberedd inför det jobb som jag har idag."

 

Carl-Henric Ehn Hjältman    


Carl-Henric Ehn Hjältman har studerat på både kursen i Dataspelsutveckling och Indie Game Studio. C-H som han kallas har brunnit för speldesign sedan barnsben och det tog honom till Ädelfors folkhögskola för att studera. 

Vare sig det handlar om datorspel, brädspel eller rollspel så finns det inget C-H tycker om mer än att designa system, mekaniker, scener och annat som rör speldesign.

Hans mål när han började studera på Indie Game Studio var att utveckla sig inom spelutveckling och få mera erfarenheter. Ett mål var att börja studera på yrkeshögskolan i Falun. 2021 började han på Playground Squad.

Carl-Henric - Om Indie Game Studio

"Den största och trevligaste överraskningen när jag kom till IGS var hur personlig utbildningen var. Läraren Jessica går verkligen in för att lära känna alla deltagare och att ta reda på vad de behöver och vill få ut av utbildningen. Det är en väldigt positiv stämning på kursen, vilket självklart höjer moralen och gör det lättare att jobba med det man älskar. Jag kan starkt rekommendera Indie Game Studio för alla som vill få in foten i spelbranschen!"

 

Jonathan Nilsson - Jonnil


Jonathan Nilsson [Jonnil] började på Indie Game Studio 2018 och var med i uppstarten av IGS. Hans stora intresse var spelutveckling och han hade gjort mindre spel sedan trettonårsåldern i GameMaker Studio. Passionen och det intensiva intresset har stort fokus i Jonathans liv.

Inför första projektet så hade Jonathan tänkt fortsätta i samma andra sedan tidigare och hade inga större mål vart spelet skulle distribueras. Men efter vägledning så tog Jonathan steget att sätta upp målet att släppa spelet "Sticky Paws" och 1 november 2019 släppte han spelet på Steam efter att ha jobbat med det under 1,5 år.

Jonahtan har under åren på IGS haft fokus att lära sig mera och jobba som indiespelutvecklare. Samtidigt som han släppte "Sticky Paws" så startade han företaget Jonnil. Han började med att streama via Twitch och Youtube och gör det fortfarande på Twitch.

Jonathan Nilsson - Om Indie Game Studio
"Jag har studerat tre år på Indie Game Studio och har utvecklats enormt mycket under den tiden. När jag kom till IGS så tänkte jag inte lika stort och var inte lika målorienterad. Det roligaste var självklart att släppa mitt första spel. Det var en otrolig känsla att få se något man skapat på Steam. Ett annat tillfälle som jag tycker var riktigt kul var när vi resta till Stockholm för att vara med på Streaminghjälpen, jag som annars varit ganska blyg ville inte missa att berätta om mitt spel och visa upp spelet. Hur läskigt det än har varit så har jag aldrig backat att visa upp det jag gjort

Tips jag kan ge andra är att jobba steg för steg för att nå målen och var inte rädd för att kontakta andra i klassen eller online. Jag har lärt känna flera personer som jag jobbat med online. Tänk på ett bra sätt är att lägga ut ditt spelprojekt på Gamejolt.com så tidigt som du kan. Där kan du få folk att spela ditt spel och det  är väldigt bra. Det är också viktigt att bygg en audience för dig själv tidigt. Streama på Twitch är ett bra sätt att få en audience för dig själv. Ha olika deadlines, för när du borde bli färdig med någon feature för ditt spel, så du har något att jobba åt och så att du inte blir trött på ditt egna spel och slutar jobba på det"

Om du ska studera på IGS så tänk på att använda tiden väl, för där har du chans att jobba med ditt framtida företag och släppa spel. Det är en bra start inför att driva företag i framtiden och få en bra start

Men det viktigaste av allt är ändå att ha kul, skapa spel ska vara roligt!"

 

Patric Keisala - Lazy Solutions  


Patric Keisala har lång erfarenhet att arbeta med att skapa hemsidor. Han började studera på Indie Game Studio för att han drömde om att skapa spel. Första året jobbade han och hans kollega från Albanien på ett ambitiöst skräckspel, men de valde att sedan att fokusera på mindre spel.

2020 började Patric jobba med en annan programmerare med en assets till Unity.  Våren 2021 släppte de "Advanced Scene Manger" på Unity Assets store.

Patric Keisala- Om Indie Game Studio
"Jag studerade på Indie Game Studio i tre år och det som jag uppskattade mest var friheten att skapa det jag och de jag jobbade med ville. Man har stor frihet men också eget ansvar att ta sig fram i projekten. Det som man inte kan lär man sig, det man har behov av att kunna i ett projekt lär man sig" "I ett mindre projekt som jag jobbade med hade vi svårt att hitta en grafiker, då satt jag själv och testade att göra 2D karaktärer med hjälp av tutorials" och en ritplatta. Då insåg jag att grafik inte är något för mig, men jag tog ändå ansvar att faktiskt försöka lära mig det som är utanför det jag kan och fokuserar på" "

"Ett tips till alla som ska studera på Indie Game Studio är att jobba med marknadsföringen tidigt, för det är nog det som många av oss har svårast med. Vi är bra på att skapa spel, assets, appar med mera. Men att marknadsföra dem känns som det svåraste av allt!"