Deltagarna på Indie Game Studio

Deltagarna på Indie Game Studio

Kevin Karlstorp

    

 

Kevin startade sin bana som dataspelsutvecklare på kursen "Dataspelsutveckling" och efter sina studier där så har han studerat på "Indie Game Studio". Hans fokusområden är spelgrafik, programmering och level design.

 

Han har stort intresse av spelet Halo och skapar gärna nya banor i spelet. Han har kommit upp som favoritbana på Forgehub.

 

Kevin Karlstop - Om Indie Game Studio

"En av mina favoritdelar med Indie Game Studio är att vi får fokusera på det vi har som mest driv inom, för mig så är det inom grafik, level design och programmering. Våran lärare, Jessica ger oss väldigt mycket support och bra feedback om saker o ting. Jessica är typ som våran coach. Själv har jag utvecklas enormt mycket under dom senaste åren. Från att ha igen kunskap, till att kunna skapa helt egna spel från grunden"

 

Hailey van Erp 

 

Hailey började studera spelgrafik på kursen Dataspelsutveckling har sedan valt att gå vidare och studera på Indie Game Studio. Hon är spelgrafiker med passion för marknadsföring.

 

Hon jobbar med indiestudion "Hot Chocolate" med två andra i klassen. Hailey är huvudansvarig för marknadsföring och arbetar som projektledare för gruppen.

 

Spelet "Hot Chocolate" handlar om en marshmallow som lider av psykisk ohälsa och studion vill belysa dåligt mående och psykisk ohälsa med sitt spel och spelstudio. Känslan i spelet är "Yami Kawaii" och deras artstyle "dark elements and cute stuff clashing with each other".

 

 

Hailey van Erp - Om Indie Game Studio

"På Indie Game Studio får vi fokusera på de områdena vi vill utvecklas inom, vi lär oss själva med stöttning från Jessica. Förra året fokuserade jag på att lära mig att göra egna skins till vapen i CS:GO, olika tekniker att teckna och digital marknadsföring. I år vill jag bli bättre på 3D-modellering och UI/UX Design.

 

Då jag älskar att använda mig av flera olika kreativa medier så tycker jag att det bästa med kursen är att man just får göra så pass mycket olika saker, allt från videoredigering till bokföring.

 

Alla deltagare har åtminstone ett gemensamt intresse - spel. Här är det okej att vara nörd och snacka om stats som är obetydliga för dina övriga vänner. Folk här förstår dig på ett annat sätt och här kan du vara dig själv."

 

 

Carl-Henric Ehn Hjältman
C-H talar om sitt spel Spelet: Kleva Gruva Vetlandaspelet 

 

Carl-Henric Ehn Hjältman har studerat på både kursen i Dataspelsutveckling och Indie Game Studio. C-H som han kallas har brunnit för speldesign sedan barnsben och det tog honom till Ädelfors folkhögskola för att studera. 

Vare sig det handlar om datorspel, brädspel eller rollspel så finns det inget C-H tycker om mer än att designa system, mekaniker, scener och annat som rör speldesign.

Hans mål när han började studera på Indie Game Studio var att utveckla sig inom spelutveckling och få mera erfarenheter. Ett mål var att börja studera på yrkeshögskolan i Falun. 2021 började han på Playground Squad.

 

Carl-Henric - Om Indie Game Studio

"Den största och trevligaste överraskningen när jag kom till IGS var hur personlig utbildningen var. Läraren Jessica går verkligen in för att lära känna alla deltagare och att ta reda på vad de behöver och vill få ut av utbildningen.

Det är en väldigt positiv stämning på kursen, vilket självklart höjer moralen och gör det lättare att jobba med det man älskar. Jag kan starkt rekommendera Indie Game Studio för alla som vill få in foten i spelbranschen!"

 

Jonathan Nilsson - Jonnil
  

 

Jonathan Nilsson [Jonnil] började på Indie Game Studio 2018 och var med i uppstarten av IGS. Hans stora intresse var spelutveckling och han hade gjort mindre spel sedan trettonårsåldern i GameMaker Studio. Passionen och det intensiva intresset har stort fokus i Jonathans liv.

Inför första projektet så hade Jonathan tänkt fortsätta i samma andra sedan tidigare och hade inga större mål vart spelet skulle distribueras. Men efter vägledning så tog Jonathan steget att sätta upp målet att släppa spelet "Sticky Paws" och 1 november 2019 släppte han spelet på Steam efter att ha jobbat med det under 1,5 år.

Jonahtan har under åren på IGS haft fokus att lära sig mera och jobba som indiespelutvecklare. Samtidigt som han släppte "Sticky Paws" så startade han företaget Jonnil.
Han började med att streama via Twitch och Youtube och gör det fortfarande på Twitch.

 

Jonathan Nilsson - Om Indie Game Studio

"Jag har studerat tre år på Indie Game Studio och har utvecklats enormt mycket under den tiden. När jag kom till IGS så tänkte jag inte lika stort och var inte lika målorienterad. Det roligaste var självklart att släppa mitt första spel. Det var en otrolig känsla att få se något man skapat på Steam. Ett annat tillfälle som jag tycker var riktigt kul var när vi resta till Stockholm för att vara med på Streaminghjälpen, jag som annars varit ganska blyg ville inte missa att berätta om mitt spel och visa upp spelet. Hur läskigt det än har varit så har jag aldrig backat att visa upp det jag gjort

Tips jag kan ge andra är att jobba steg för steg för att nå målen och var inte rädd för att kontakta andra i klassen eller online. Jag har lärt känna flera personer som jag jobbat med online. Tänk på ett bra sätt är att lägga ut ditt spelprojekt på Gamejolt.com så tidigt som du kan. Där kan du få folk att spela ditt spel och det  är väldigt bra. Det är också viktigt att bygg en audience för dig själv tidigt. Streama på Twitch är ett bra sätt att få en audience för dig själv. Ha olika deadlines, för när du borde bli färdig med någon feature för ditt spel, så du har något att jobba åt och så att du inte blir trött på ditt egna spel och slutar jobba på det"

Om du ska studera på IGS så tänk på att använda tiden väl, för där har du chans att jobba med ditt framtida företag och släppa spel. Det är en bra start inför att driva företag i framtiden och få en bra start

Men det viktigaste av allt är ändå att ha kul, skapa spel ska vara roligt!"

 

 

 

 

Patric Keisala - Lazy Solutions
 

Patric Keisala har lång erfarenhet att arbeta med att skapa hemsidor. Han började studera på Indie Game Studio för att han drömde om att skapa spel. Första året jobbade han och hans kollega från Albanien på ett ambitiöst projekt som var ett skräckspel. Efter ett tag kände de att projektet var för stort och valde att göra mindre spel och lära sig nya speltekniker. De skapade spelet "Virus" under ett game jam på Itch.io.

 Patric är programmerare men har under varje projekt varit en uppskattad projektledare och skapat en bra känsla i klassrummet.

 2020 började Patric jobba med Andreas Ingeholm som också studerade på Indie Game Studio och de kände att det saknades något i Unity och då började skapa "Advanced Scene Manger" som de hade release på i april 2021.

Patric Keisala- Om Indie Game Studio

"Jag studerade på Indie Game Studio i tre år och det som jag uppskattade mest var friheten att skapa det jag och de jag jobbade med ville. Man har stor frihet men också eget ansvar att ta sig fram i projekten. Det som man inte kan lär man sig, det man har behov av att kunna i ett projekt lär man sig" "I ett mindre projekt som jag jobbade med hade vi svårt att hitta en grafiker, då satt jag själv och testade att göra 2D karaktärer med hjälp av tutorials" och en ritplatta. Då insåg jag att grafik inte är något för mig, men jag tog ändå ansvar att faktiskt försöka lära mig det som är utanför det jag kan och fokuserar på" "

 

"Ett tips till alla som ska studera på Indie Game Studio är att jobba med marknadsföringen tidigt, för det är nog det som många av oss har svårast med. Vi är bra på att skapa spel, assets, appar med mera. Men att marknadsföra dem känns som det svåraste av allt!"

 



För mer information

  • /media/132050/jessica.png?anchor=center&mode=crop&width=150&height=150&rnd=131903878640000000

    Jessica Lycker

    Jessica har en bakgrund inom spelutveckling, marknadsföring, foto och film. Hon jobbar som kursledare/lärare på Indie Game Studio. "Min passion är utveckling, kort och gott!"


    0383-571 15
    072 - 307 63 00 Jessica.lycker@adelfors.nu